FAQ Oscar TempLog

Oscar TempLog®

Här svarar Oscar på det frekvent förekommande frågorna kring Oscar TempLog®, vårt koncept för övervakning och dokumentation av temperatur och fuktighet.

 

Denna FAQ avser vår lösning i sitt standardutförande - vissa kundspecifika rutiner finns och då hänvisar vi till era interna rutiner.


Konto & inloggning

Jag kan inte logga in på portalen

Om du inte kan logga in på my.oscartemplog.se så kontrollera du angivit den e-postadress som kontot är skapat med. Fungerar inte detta, begär då nytt lösenord så skickas en återställningslänk till din e-postadress.

Jag har glömt mitt lösenord 

Kommer du inte ihåg till lösenord väljer du vid inloggning 'Forgot my password'. Du  får då en återställningslänk skickat till den e-post kontot är skapat med där du kan ange ett nytt lösenord.

Hur gör jag för att byta lösenord?

För att byta lösenord för att logga in på portalen behöver du logga in med ert huvudkontos e-postadress. När du är inloggad går du på 'Settings/My Details'. Längst ner på sidan kan du byta lösenord.

Hur lägger jag till fler användare i mitt konto?

I portalen under fliken 'Settings' väljer du  'Sharing' i vänstra menyn. Fyll i den/de e-postadresser du vill dela till. Här kan du även välja om personen ska se både larm och data eller bara data. 

 

För att göra ändringar/inställningar i my.oscartemplog.se, måste man logga in på huvudkontot. Inbjuda under 'Sharing' kan ej göra ändringar.  

 

Mer information kring detta hittar du i vår användarinstruktion under Inställningar, punkt 1.

HUR BYTER JAG SPRÅK I PORTALEN?

Språkbyte hanteras automatiskt i din webbläsare. I webbläsarens adressrad väljer du ’Översätt den här sidan’ genom att klicka på symbolen  . Om det inte fungerar kan du högerklicka var som helst på sidan och välja ’Översätt till [språk]’


Larm och aviseringar

Varför får jag inga larm?

 

Kontrollera under 'Settings/Alarms' att kolla så larmgränser är satta. Om inte larmgränser är satta, se användarinstruktionerna under Inställningar, punkt 2.

 

Kontrollera att den e-postadressen som larmet ska gå till finns med listan under 'Settings/Alarms' och är tilldelad funktionen 'And alarms' 

 

Kontrollera att e-postadressen står som 'Active' under 'Settings/Sharing' . Står e-postadressen som ”invited” måste användaren aktivt bekräfta inbjudan som skickas till e-postadressen. 

 

Kontrollera att ”Email” och ”App push notifications” är i bockat under 'Settings/My details/Notifications' 

 

Kontrollera att ”Do Not Disturb”-funtionen under 'Settings/My details/Notifications' ej är aktiverat.

 

Varför visar display på kylskåp och sensor olika temperaturer? 

Sensorerna mäter temperatur i luft, medan kylskåpet mäter last (motsvarande medicin). Lasten är mindre känslig för temperatursvängningar än vad luften är.

 

Sensorn loggar information kontinuerligt men överför information till webportalen var 15 minut.

HUR FÅR JAG LARM OCH NOTIFIERINGAR VIA SMS?

Gå till ’Settings’ och sen fliken ’Sharing’.

Under ’Send invite’ skriver du en e-postadress enligt följande:  mobilnummer@sms.genericmobile.se.

Välj ’Privilegier’ och tryck sedan på knappen ’Send invite’. Då skickas ett sms till det angivna numret och du behöver verifiera genom att klicka på länken och sedan skapa ett lösenord (på samma sätt som du lägger till en extra e-postanvändare)

Alla larm och notifieringar skickas nu direkt till det angivna mobilnumret som SMS.  

Upprepa från början för ytterligare mobilnummer. 


Sensor & gateway

Hur parkopplar jag min nya sensor? 

Sensorer och gateway är parkopplade vid leverans och det enda som krävs för att de ska börja kommunicera är att du avlägsnar av plastfliken som sitter i batteriluckan. Sensorerna är även uppmärkta med de namn som angavs vid beställningen.

 

Uppdatera sidan my.oscartemplog.se för att se att sensorn är parkopplad. 

 

Kontrollera under 'Settings/Device list' att sensorn finns med i listan. Kommer den inte med kontakta Oscar för support.

Vad gör jag när min sensor tillfälligt tappar kontakten?

Kontrollera signalstyrkan på sensorn. Det hittar du under 'Data/Overview' och vidare på respektive sensor under 'Wireless'

 

Flytta på gateway utan att dra ur nätverkskabeln eller strömkabeln, för att se om signalstyrkan blir bättre. Efter varje flytt kan ni trycka på knappen som sitter på sensorn för en direktavläsning så ni kan se signalstyrkan. Resultatet skickas till angiven e-postadress samt som notis i appen. 

 

Kontrollera att det inte är uppenbara hinder mellan sensor och gateway, den ska stå så fritt som möjlig men står det bakom t ex möbler, lådor etc, försök ställa är det bra att försöka flytta den.

 

Kontrollera batteristatus på sensorn. Vid behov, byt batterier. Säkerställ att sensorn är online innan batteribyte. Sensorn loggar data lokalt i 72 timmar.

 

Om signalstyrkan ej förbättras kan en extra gateway behövas. Kontakta supporten, gärna via vårt formulär, för vidare hjälp.

Vad innebär manual readout? 

Då görs en direktavläsning från sensorn, annars läser den av var 15 minut och laddar över till ditt konto på my.oscartemplog.se. (Sensorn loggar kontinuerligt, men överför datan var 15 min) 

 

För att enkelt se om sensor sänder larm, tryck på knappen på sensorn och manuell avläsning sker och genererar ett mail till angiven adress eller en notification i appen, detta är en 'manual readout'.

HUR LÅNG FÖRDRÖJNING ÄR DET INNAN JAG FÅR LARM OM ATT SENSOR ELLER GATEWAY ÄR OFFLINE?

Sensorn har en fördröjning på 2 timmar innan larm skickas. Gateway har en fördröjning på 15 minuter innan larm skickas.

Vad gör jag om min gateway är offline?

Om lampan på ovansidan gateway lyser rött, är gateway ej ansluten till internet – kontakta intern IT.

 

Kontrollera att det inte varit strömbortfall, dvs om om gateway varit offline och sen anslutit till internet igen. Har gateway en lysande röd lampa saknas internetanslutning, kontakta er IT. Har gateway internet men ändå inte är online, kontakta supporten, gärna via vårt formulär, för vidare hjälp.

 

Har gateway varit offline under en period, men sedan återasnlutit till internet, är detta ett tecken på att det varit strömbortfall/strömavbrott. Har gateway lysande röd lampa på ovansidan, har den inget nätverk/internet, kontakta intern IT som nämt ovan. Har gateway anslutning till internet, men ändå inte online, kontakta Oscar för support.

Hur byter jag ägare av mitt konto? 

I my.oscartemplog.se under 'Settings/My details' ändrar du till det nya namnet.

 

På samma ställe kan du även byta e-postadress på kontot. Efter ändring, logga ut från portalen och logga in igen med den nya mailadressen. 


KONTAKTA SERVICE OCH SUPPORT

Ska du anmäla ett serviceärende är det bästa om du fyller i vårt formulär,  då kan vi kika över ert ärende och vara förberedda när vi kontaktar er. Övriga frågor kan ni skicka via e-post eller ringa oss på 0303-23 31 60.